У Запоріжжі, за підтримки уряду США, реставровано унікальні кораблі козацької доби, а 10 жовтня можна вважати днем створення Запорізького музею судноплавства

14556592_1108521315898911_818044368461066015_o

10 жовтня, у Запоріжжі, презентували два відреставровані кораблі козацької доби.
За словами Максима Остапенко, директора Національного заповідника “Хортиця”, ці експонати є унікальними пам’ятками українського судноплавства, розкривають цікаві, невідомі сторінки та технології давніх судноплавців. А першим хто звернув увагу на цей проект був Джон Теффт, надзвичайний і повноважний посол США в Україні з 2009 по 30 липня 2013 року

– Одними із засновників Американського військового морського флоту був відомий флотоводець Джон Пол Джонс. Він у 1778 році брав участь, у так званій Лиманській битві, разом з запорозькими козаками, і був, до речі, посвячений у козаки. Тобто маємо прямий зв’язок американського флоту з козацьким. На жаль, про це не знає більшість наших істориків. Ось саме це й послужило причиною, візиту посла до Запоріжжя — зауважив Максим Остапенко.

Мухаммед Мотівала, віце-аташе з питань культури посольства США в Україні, під час урочистої презентації запевнив присутніх, що для них, це велика честь та задоволення підтримувати подібні проекти.

– З 2012 року дуже віддана команда однодумців з музейної справи об’єднали свої зусилля для того, щоб відновити цю пам’ятку української культури. Ці два стародавні судна, які були підняті з глибин Дніпра, були знайдені біля історичної фортеці на острові Хортиця, і нагадують про ранню українську незалежність.
Взагалі, в Україні, з 2008 року, уряд США профінансував 14 культурних проектів на суму близько 900 тисяч доларів, – сказав Мухаммед Мотівала.

Наостанок Максим Остапенко повідомив, що 10 жовтня, відтепер, по праву можна вважати офіційною датою створення Запорізького музею судноплавства.


Довідка:

Перша пам’ятка – «дубель-шлюпка», або, як їх іще називали, «дуб». В 2008-му та 2010-му роках з дна Дніпра біля Хортиці було піднято на поверхню фрагменти такого типу суден першої половини XVIII століття.

Ці двощоглові вітрильно-гребні судна довжиною до 20 метрів і шириною до 4 метрів були збудовані понад 260 років тому. З середини XVIII та у XIX ст. «дуби» із бойових човнів стають типовими торгівельними суднами для усієї акваторії Дніпра і, подекуди, будівництво їх продовжувалося до початку ХХ ст.

Співробітниками заповідника була проведена ґрунтовна та кропітка робота з дослідження, консервації та реставрації кораблів. Під час робіт застосовано як світовий досвід, так і власні новаторські напрацювання. Для реставрації дубель-шлюпки було створено просторовий каркас, який повторює обводи судна. Таким чином вдалося не тільки поєднати між собою розрізнені фрагменти, але й візуалізувати контури корабля, не зважаючи на втрату значної частини деталей, підвищити виразність пам’ятки.

Другий експонат – «байдак». Знайдений він в 2010 році після паводку на березі Десни у Київській області. Це вантажне судно, що датується кінцем ХІХ ст. Має просту плоскодонну конструкцію, побудоване з масивних соснових дошок товщиною 100-150 мм довжиною до 10 метрів, скріплених між собою дубовими шпангоутами. Байдак, як тип річкового судна відомий ще з доби запорозького козацтва, а при його будівництві використані традиційні технології, відомі ще з часів Київської Русі.

Previous Image
Next Image