Реформа децентралізації влади триває: відтепер працювати в органах місцевого самоврядування стане престижно

16864986_1441465095884105_5811918509924157085_n

У Запорізькому медіа-центрі відбувся круглий стіл на тему: “Законодавчі нововведення у сфері реалізації реформи місцевого самоврядування. Досвід успішних об’єднаних територіальних громад Запорізької області.”

9 лютого 2017 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому проект Закону України №2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування». За це рішення проголосували 253 народні депутати. Серед запорізьких депутатів, цей надважливий закон підтримали: Володимир Бандуров, Ігор Артюшенко, Миколи Фролова, Олександр Пономарьов, Олександр Романовський, Сергій Валентиров.

За словами Маргарити Трипольської, регіонального консультанта Асоціації міст України, цей закон можна вважати історичним, тому що, нарешті, відбулося роз’єднання таких понять, як служба в органах місцевого самоврядування та державна служба. Раніше робота в органах місцевого самоврядування прирівнювалася до державної служби.

Важливо й те, що відбувається деполітизація служби в органах місцевого самоврядування: службовці не можуть бути членами політичних партій на відміну від голів, які обираються під час виборів у громадах

Дмитро Майстро, голова постійної комісії з місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою Запорізької обласної ради, звертає увагу на три основні проблеми, які турбують громади: управління землею поза межами населеного пункту, бо, для сільських громад це питання на пряму пов’язане з формуванням місцевого бюджету. Дискримінація селищ міського типу, які не мають права претендувати на субвенції для розвитку інфраструктури, та питання пов’язане з діяльністю районних рад, бо є райони де громади охоплюють всю територію.

Підсумовуючи результати впровадження реформи децентралізації влади за 2016 рік, саме у Запорізькій області, Олександра Оляніна, консультант з бюджетних питань Офісу реформу, зазначила, що першим етапом реформи було прийняття змін до бюджетного кодексу України, який чітко вказав що 60% податку на доходи фізичних осіб будуть залишатися у бюджетах громад. Окрім цього громади отримають додаткові фінансові субвенції від держави на розвиток інфраструктури.

За підсумками 2016 року власні доходи шести громад, склали 95 мільйонів гривень, а завдяки субвенціям з держбюджету цей показник зріс до 150 мільйонів гривень, до об’єднання їхні бюджети мали приблизно 30 мільйонів гривень.

Але такі результати не з’являються самі по собі за ними стоїть кропітка праця багатьох людей та організацій. За словами Ігоря Бірюкова, виконавчого директора запорізького відділу Асоціацію міст України, саме на їх організацію було покладене завдання у проведенні децентралізаційного марафону, головним завданням якого, було забезпечення інформаційної, правової, організаційної та фінансової консультативної підтримку громад що створювалися.

Хоча реформа децентралізації влади не стосується міста Запоріжжя на пряму, але представники місцевої влади намагаються тримати “руку на пульсі” цих процесів та часто виступають ініціаторами змін, беруть участь в обговореннях законів.

Роман Омельянович, керуючий справами виконавчого комітету Запорізької міської ради, говорить, що місцеве самоврядування вже давно зачекалося на подібний закон, а те, що у процесі його прийняття, депутатами було внесено близько восьмиста поправок підтверджує його важливу роль у реформі децентралізації.

Поспілкуватися зі ЗМІ та експертами, поділитися планами та досвідом приїхали й представники громад та ініціатори об’єднань з районів області, а це:

Микола Гузенко, голова Воскресенської сільської ОТГ Пологівського району
Юрій Карапетян, голова Комишуваської селищної ОТГ Оріхівського району
Людмила Дрязгіна, голова Благовіщенської сільської ради Кам’янсько-Дніпровського району
Сергій Єрмаков, голова Водянської сільської ради Кам’янсько-Дніпровського району

Важливо відзначити, що якщо на початку запровадження реформи децентралізації влади, люди ставились до неї скептично, то зараз, особливо коли спілкуєшся з ініціаторами об’єднань та головами громад, впадає в очі непідробний оптимізм та віра людей в те, що вони зможуть змінити ситуацію на краще.

На сам кінець, повернемось до самого закону «Про службу в органах місцевого самоврядування». За задумом його розробників, закон покликаний:

підвищити престижність служби в органах місцевого самоврядування;
врегулювати статус службовця органу місцевого самоврядування;
• забезпечити рівний доступ до служби в органах місцевого самоврядування виключно на основі заслуг;
• запровадити прозоре прийняття на службу до органів місцевого самоврядування;
стимулювати кар’єрне зростання;
• сприяти деполітизації;
• впровадити нову модель оплати праці, що мінімізує суб’єктивізм керівника;
підвищити рівень соціального та матеріального захисту службовців.

Закон містить ряд новел, головними серед яких є: новий поділ посад в органах місцевого самоврядування на категорії; вимоги до політичної неупередженості службовців; вимоги до рівня професійної компетентності особи, яка претендує на зайняття посади в органах місцевого самоврядування; порядок проведення конкурсу; новели щодо плати праці, преміювання та заохочення.

В першому читанні законопроект було прийнято ще 23 квітня 2015 року.