Кількість людей, які очікують позитиву від реформи децентралізації влади зросла за півроку з 15 до 46 відсотків, але й досі третина громадян нічого не чули про цю реформу

17436275_1473593766004571_9146958502580643367_o

У Запорізькому медіа-центрі за участю експертів Фонду “Демократичні ініціативи ім.Ілька Кучеріва відбувся круглий під назвою: «Сучасний стан децентралізації в Запорізькій області: основні досягнення та виклики». ” Окрім аналітиків та ЗМІ до участі у круглому столі приєдналися представники об’єднаних територіальних громад та голова районної державної адміністрації.

У рамках проекту «Посилення місцевих громад завдяки діалогу та участі» за фінансової підтримки Національного фонду демократії (National Endowment for Democracy, NED) Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва здійснив дослідження, спрямоване на вивчення думок і позицій ключових учасників і стейкхолдерів реформи децентралізації.

Дослідження складалось із чотирьох частин:

1. Опитування населення України. Загальнонаціональне опитування громадської думки було здійснено Фондом «Демократичні ініціативи» та Київським міжнародним інститутом соціології впродовж 4–9 серпня 2016 р. Загалом було опитано 2 040 респондентів. Похибка вибірки не перевищує 2,3%.

2. Опитування голів об’єднаних територіальних громад. Протягом жовтня-листопада 2016 р. методом анкетування було опитано голів 50 об’єднаних територіальних громад із різних областей.

3. Опитування представників районних державних адміністрацій. Протягом листопада 2016 р. методом напівструктурованого інтерв’ю було опитано представників 27 районних державних адміністрацій, розташованих у районах, де вже створено об’єднані територіальні громади, з різних областей.

4. Опитування регіональних експертів з децентралізації. Протягом жовтня 2016 р. методом напівструктурованого інтерв’ю було опитано 21 експерта. До цієї категорії респондентів увійшли координатори Центрів розвитку місцевого самоврядування та консультанти Офісів реформ Асоціації міст України з різних областей.

Загалом опитано 2040 респондентів, 50 голів об’єднаних територіальних громад, 27 представників районних державних адміністрацій, 21 регіонального експерта з децентралізації.
На думку людей, що приймали участь в опитуванні, процес добровільного об’єднання громад підштовхують два важливі стимули, які держава надає новоствореним ОТГ. По-перше, це додаткові фінансові ресурси, які ОТГ отримують у своєму новому статусі: як від держави у вигляді субвенцій, так і від нових джерел надходжень до місцевих бюджетів. По-друге, це значно більша самостійність ОМС в ухваленні рішень і можливість розв’язувати проблеми своїх громад, спираючись на власні ресурси.

На думку багатьох респондентів, фінансова децентралізація дала змогу посадовцям ОТГ вперше за роки незалежності вирішувати найбільш нагальні проблеми розвитку власних громад, на які раніше постійно бракувало коштів /

Експерти та представники РДА також відмітили низку проблем, які сповільнюють і перешкоджають добровільному об’єднанню. Перш за все, цьому процесу заважає спротив з боку різних зацікавлених сторін. У цьому контексті найчастіше згадували сільських і селищних голів, дехто з яких протидіє об’єднанню, не бажаючи ризикувати своєю посадою

Ще однією перепоною добровільного об’єднання експерти назвали брак законодавчих актів, які б могли суттєво прискорити цей процес. Найчастіше опитані мали на увазі законопроекти, що полегшують приєднання звичайних громад до вже утворених ОТГ, та законопроект про зміни меж районів у процесі добровільного об’єднання.

Дмитро Майстро, голова постійної комісії з питань місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою Запорізької обласної ради, зазначає, що громади очікують й рішення від Верховної ради, що дозволить їм керувати землями, які знаходяться поза межами населених пунктів.

Щодо обізнаності громадян з приводу реформи децентралізації влади, то тут картина наступна. Станом на серпень 2016 року – більш ніж через два роки після офіційного старту реформи децентралізації – третина українців досі нічого про неї не знає. 12% добре знають про неї, а 54% щось про неї чули.
Водночас серед тих, хто про неї знає, дещо більше українців підтримують її (31%), аніж не підтримують (23%).

Схожу картину демонструють і відповіді на запитання щодо процесу об’єднання громад: 12% добре знають про нього і 46% щось чули. Прихильники й опоненти цієї ініціативи, натомість, розділились майже порівну: 30% її підтримують, а 28% – ні.
На перший погляд, така незначна перевага прихильників реформи не надто переконлива.

Однак ці цифри можна розглядати і в контексті високого рівня суспільної недовіри до реформаторських зусиль української влади. Відповідно, навіть невелике переважання прихильників реформи є доволі обнадійливим і свідчить про збереження суспільного кредиту довіри до подальших кроків держави у цій сфері.

Завантажити результати опитування можна за посиланням: http://dif.org.ua/…/p…/1819821056587c927fc496b4.35834231.pdf